Ground Force Method - Kvalitní pohyb na prvním místě

GFM je systém pro obnovu kvalitního pohybu, který byl vytvořen pro práci se zraněnými atlety a lidmi, kteří se nemohou kvůli bolesti hýbat plnohodnotně a s radostí.

Cílem GFM je umět ovládnout a vnímat vlastní tělo, obnovit základní pohybové vzory a hýbat se opět s lehkostí a radostí jako malé děti.

Postupná obnova pohybových vzorů inspirovaná dětským vývojem vám pomůže zlepšit propriorecepci (vnímaní těla v prostoru), vestibulární systém (rovnováha) a zlepšit celkovou koordinaci.

Během praktikování GFM se přirozeně zapojuje střed těla a zlepšuje stabilita, mobilita a funkční síla, ale i například výbušnost.


Hýbej se dobře, hýbej se častějí, hýbej se silněji a nakonec rychleji

Pokud se učíte nový pohyb je důležité nejprve ho zvládnout správně, protože pokud se budete hýbat sice často, ale špatně může to vést ke vzniku mnoha problémů jako jsou svalové disbalance, přetížení části těla, bolest a zranění. Stejné je to i se silou a rychlostí.



Přenos do života a do sportu

Když uklouznete na náledí váš mozek potřebuje ve chvilce zpracovat mnoho vjemů a vhodně a rychle zareagovat. Ve vyšším věku pak může jít o pouhé vstávání z postele.

Pro sportovce je pak vnímání vlastního těla a koordinace pohybů naprosto klíčové. Zakladatel GFM Peter Lakatos je mimo jiné BJJ black belt.

Z vlastní praxe mohu zmínit velký přenos do tréninku fyzické přípravy pro sebeobrany, kde v klubu www.actraining.cz zapojujeme hodně prvků z GFM.


V neposlední řadě působí radostný a kvalitní pohyb jako stimulace CNS a pomáhá správné funkci imunitního systému a redukci stresu.


Use it or lose it

Věnovat se rozvoji kvalitního pohybu je důležité i pokud nemáte sportovní ambice.

Zejména kvůli zdraví a zachování kvalitního pohybu do vysokého věku.

Tělo, resp. CNS má velkou schopnost adaptace. Bohužel pokud člověk celý den sedí v kanceláři, nebo se věnuje sportu, který ho nějakou formou přetěžuje, přizpůsobí se tomu, což opět může vést k výše zmíněným problémům.

A naopak čemu se nevěnujete, to uvolní místo tomu co děláte často. Postupně tak člověk ztrácí rozsah pohybu a jeho smysly otupují.


Prakticky

Mezi zmíněné pohybové vzory patří různé formy převalování, pohupování, různě náročné varianty lezení a figury jako jsou např. gorila, žába, škorpion, vrána a plynulé přechody mezi nimi.


Součástí GFM jsou i hry, které jsou v lidském mozku hluboce zakořeňeny a hrají důležitou roli během celého života. Například umožní cvičit náročné pohyby zábavnou formou, zlepšují kardiovaskulární kondice, pomáhají se zbavit stresu, stmelují kolektiv a zlepšují představivost a schopnost improvizace.



GFM se dá cvičit jako samostatný a komplexní program, nebo jeho části přidat do jiné formy silového tréninku, třeba s velkou činkou, nebo kettlebell.

Využít lze například jako rozcvičku, nebo jednotlivá cvičení pro rozvoj specifických dovedností, jako je postřeh, koordinace, výbušnost a zlepšení kondice.


Oficiální web: www.groundforcemethod.com

České stránky: www.groundforcemethod.cz


Foto: GFM certifikace, výuka ve Vital Institut, soukromé tréninky





31 zobrazení

© 2020 coachmartin.cz

  • White Instagram Icon